info@debiologischetandarts.nl

Ma t/m Vr van 08:30 – 17:00 uur

werkwijze-oorzaak-biologische-tandarts-friesland-leeuwarden
wortelkanaalbehandeling-behandelingen-biologische-tandarts-friesland-foto2

Wil jij een wortelkanaalbehandeling?:

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Deze vraag krijgen wij regelmatig van onze patiënten en is een behandeling die dikwijls niet goed uitgelegd wordt. Helaas geneest ontstoken pulpa niet meer. Dit betekent dat het weefsel weggehaald moet worden; dit is in principe wat de tandarts bij een wortelkanaalbehandeling doet. De behandeling ziet er als volgt uit:

Ten eerste zal de tandarts de locatie van de ontsteking vaststellen; röntgenfoto’s worden gemaakt om de pijnklacht zoveel mogelijk in kaart te brengen.

Vervolgens zal hij kijken of het tandvlees nog ‘gevoelig’ is door er met een koud materiaal in te prikken; als u dit niet voelt, dan is verdoving niet noodzakelijk. Zo wel, dan wordt u plaatselijk verdoofd met een lichaamsvriendelijk verdovingsmiddel. Na drie tot vier uur zal de verdoving uitwerken. De tandarts maakt tijdens de behandeling de tand of kies open en verwijdert vervolgens het dode weefsel. Daarna reinigt hij het tandvlees met vijltjes, spoelt hij de kanalen met desinfecterende spoelvloeistof en vult tot slot de opengehaalde kanalen dicht met een vulling. Met een verzwakte kies kan een kroon nodig zijn. De tand en/of kies kan na deze behandeling nog jaren mee.

Lichaamsvriendelijke materialen

Zoals wij meermaals hebben gezegd, gebruiken wij bij de Biologische Tandarts Friesland alleen lichaamsvriendelijke materialen, zo ook bij een wortelkanaalbehandeling. Wees dus gerustgesteld dat onze behandelmethodes gemaakt zijn om u geen kwaad doet. Veel wortelkanaalcementen bevatten arseen, een zeer uiterst giftige stof. In plaats hiervan gebruiken wij uitsluitend keramisch materiaal.

Heeft u behoefte aan een consult of wilt u een afspraak maken? Klik dan hier.

Customer Feedback