info@debiologischetandarts.nl

wortelkanaalbehandelling

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Deze vraag krijgen wij regelmatig van onze patiënten, omdat deze behandeling dikwijls niet goed uitgelegd wordt. Helaas geneest ontstoken pulpa niet meer. Dit betekent dat het weefsel weggehaald moet worden. Dit is in principe wat de tandarts bij een wortelkanaalbehandeling doet. De behandeling ziet er als volgt uit:

• Ten eerste zal de tandarts de locatie van de ontsteking vaststellen. Röntgenfoto’s worden gemaakt om de pijnklacht zoveel mogelijk in kaart te brengen.
  • Vervolgens zal zij kijken of het tandvlees nog gevoelig is door er met een koud materiaal in te prikken. Als u dit niet voelt, dan is verdoving niet noodzakelijk. Zo wel, dan wordt u plaatselijk verdoofd met een lichaamsvriendelijk verdovingsmiddel. Na drie tot vier uur zal de verdoving uitwerken.
  • De tandarts maakt tijdens de behandeling de tand, of kies, open en verwijdert vervolgens het dode weefsel.
  • Daarna reinigt zij het tandvlees met vijltjes en spoelt ze de kanalen met desinfecterende spoelvloeistof.
  • Tot slot vult ze de opengehaalde kanalen met een vulling. Bij een verzwakte kies kan een kroon nodig zijn. De tand en/of kies kan na deze behandeling nog jaren mee.
  • [/vc_column][/vc_row]

Lichaamsvriendelijke materialen

Zoals wij meermaals hebben gezegd, gebruiken wij bij de Biologische Tandarts Friesland alleen lichaamsvriendelijke materialen. Dit geldt dus ook voor de wortelkanaalbehandeling. Weest u dus gerustgesteld dat onze behandelmethodes geen gevaar opleveren voor uw gezondheid.

Heeft u pijnklachten of wilt u een consult boeken?

Customer Feedback